• Sunrise At: 7:53 AM
  • Sunset At: 6:00 PM
[email protected] 06-86443154

Islaam

Islaam

De islam is een monotheïstische religie die leert dat er maar één onvergelijkbare God is – Allah en dat Mohammed zijn boodschapper is. Het is ‘s werelds op een na grootste religie en de snelst groeiende grote religie ter wereld. De Islam leert dat God barmhartig, almachtig, uniek is en de mensheid heeft geleid door profeten, geopenbaarde geschriften en natuurlijke tekenen.

Zuilen van de Islaam (Al Dien)

De basis van de Islaam wordt beschreven in de vijf praktische zuilen (Al Dien) en in de zes geloofszuilen (Al Imaan). Dit zijn in principe verplichtingen voor elke moslim Zuilen van de Islaam (Al Dien)

  • Sjahada

    Geloofsbelijdenis
  • Salaat

    Verplichte gebeden
  • Zakaah

    Het geven van aalmoezen
  • Sawm

    Het vasten tijdens de ramadan
  • Hadj

    Het verrichten van de bedevaart

Geloofsbelijdenis (sjahada)

Het getuigen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allaah en dat Mohammed – vrede zij met hem – de Boodschapper is van Allaah.

أَشْـهَدُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ الله ، وَأَشْـهَدُ أَنَّ مُحَمّـداً عَبْـدُهُ وَرَسـولُه

Eshhedoe an laa ilaha illallah, wa eshhedoe enna moehammaden abdoehoe wa rasoeloeh.

Salaat

Het gebed wordt in het Arabisch ook wel salah genoemd (of salat). Het gebed is als het ware een gesprek met Allaah (Geprezen en Verheven is Hij), een band met Allaah (Geprezen en Verheven is Hij) die de gelovige onderhoudt. Dagelijks richt de moslim zich tot de qiblah (de richting waar de moslim naar toe bid) en verricht door middel van bepaalde handelingen en uitspraken het gebed tot Allaah (Geprezen en Verheven is Hij).

Het gebed maakt de gelovige sterk en het herinnert de gelovige aan Allaah (Geprezen en Verheven is Hij). Dagelijks zijn we druk met werk, school en andere verplichtingen. Hierdoor wordt vaak het doel van de schepping van de mens vergeten: het aanbidden van Allaah (Geprezen en Verheven is Hij). Maar doordat de moslim zich vijf keer per dag tot Allaah (Geprezen en Verheven is Hij) dient te richten in het gebed, worden we weer herinnerd aan ons doel, we vernieuwen de band met onze Heer en we verrichten natuurlijk een daad van aanbidding.

Het belang van het gebed wordt ons duidelijk in het feit dat we op de Dag des Oordeels allereerst ondervraagt zullen worden over het gebed. De Profeet (vrede zij met hem) zei (betekenis):

“De eerste van zijn daden waarover de dienaar op de Dag des Oordeels rekenschap gevraagd zal worden, is zijn salah. Wanneer die in orde bevonden wordt, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde bevonden wordt, is hij geruïneerd en verloren. Wannneer hij tekortschiet met betrekking tot zijn verplichte gebeden, zal de Heer zeggen: “Bekijk of er bij de vrijwillige handelingen van Mijn dienaar iets is dat de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden compenseert.” Vervolgens worden al zijn (verplichte) handelingen zo bekeken.”
(At-Thirmidhi).

Het verrichten van het gebed is dus een belangrijke zuil van de Islaam en dient nagekomen te worden. Het houdt de band die wij hebben met Allaah (Geprezen en Verheven is Hij) in stand en het is eveneens een reiniging van onze zonden. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd (betekenis):

“Vertel mij, als er bij een van jullie een rivier voor zijn deur zou lopen, en hij zou er vijfmaal per dag een bad in nemen, zou er dan nog enig vuil op hem overblijven?” Zij zeiden: “Er zou geen vuil op hem overblijven.” Hij zei: “Dit is een vergelijking met de vijf gebeden, Allaah (Geprezen en Verheven is Hij) vergeeft onze zonden vanwege hen.”
(Boekhaarie en Moeslim).

Tijdens het gebed worden er vele smeekbeden uitgesproken in verschillende houdingen. De smeekbeden en het gebed zijn dus ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden

De namen van de vijf dagelijkse gebeden (en tevens van de tijdstippen) zijn:
1. Fajr (Dageraad)
2. Dhuhr (middag, net na het hoogste punt van de zon)
3. Asr (namiddag)
4. Maghrib (zonsondergang of avond)
5. Isha (nacht)

Het vasten tijdens de ramadan (sawm)

Ramadan, een bijzondere maand voor moslims over de hele wereld. Het herinnert ons aan de eerste openbaringen van de Heilige Qor’aan aan profeet Mohammed (vrede zij met hem). Het vasten gedurende deze maand is verplicht voor alle moslims, een voorschrift dat ook in andere religies wordt erkend. De praktijk van vasten, wat zich vertaalt als “zich onthouden van” in het Arabisch, 

omvat het vermijden van eten, drinken, seksuele relaties en alles wat het vasten kan doorbreken, van zonsopgang tot zonsondergang.

Ramadan, de negende maand van de Islamitische kalender, is uniek omdat het een van de vijf zuilen van de islam is, naast de getuigenis, het gebed, de bedevaart en de armenbelasting. Door de maankalender verschuift Ramadan door alle seizoenen, wat de diversiteit in ervaringen van vasten benadrukt. Tijdens deze maand, die als een zegen wordt beschouwd, vieren we de genade, vergeving en verlossing van Allah, terwijl we ons geloof versterken door gebeden en bezinning.

De Ramadan bevordert tolerantie, liefdadigheid, broederschap en introspectie. Het versterkt familiebanden en gemeenschappen, waarbij het delen van maaltijden en het zorgen voor de behoeftigen centraal staat. Het vasten biedt spirituele, sociale en zelfs fysieke voordelen, zoals zelfbeheersing, saamhorigheid en lichamelijke zuivering.

Het vasten is verplicht voor gezonde volwassen moslims, maar er zijn uitzonderingen voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en anderen met gezondheidsproblemen. Naast het vasten zijn er verschillende vormen van aanbidding tijdens Ramadan, zoals het Tarawieh-gebed, Itiqaf (verblijf in de moskee) en het vieren van Laylat-al Qadr, de waardevolle nacht waarin de Koran werd geopenbaard.

Terwijl we vasten, worden we aangemoedigd om medeleven te tonen en anderen te helpen. Het verbreken van het vasten wordt alleen toegestaan onder bepaalde omstandigheden, zoals gezondheidsrisico’s. Het Paradijs wordt beloofd aan degenen die vasten, een beloning die alleen toegankelijk is voor degenen die de discipline van het vasten hebben ervaren. Moge Allah ons vasten accepteren.

Het geven van aalmoezen (zakaah)

Zakaah, een van de vijf pijlers van de Islam, draagt bij aan de zuivering en zegening van iemands rijkdom en bezittingen door het voorschrijven van een 
bepaalde hoeveelheid die aan de armen en behoeftigen moet worden geschonken als daad van aanbidding. Het geven van zakaah is een verplichting voor degenen die een bepaald niveau van bezit, genaamd nisaab, hebben bereikt.

Zakaah kan worden gegeven in de vorm van geld of goederen en wordt jaarlijks afgedragen door rijke moslims aan de minderbedeelden binnen de gemeenschap. Het is een morele verplichting die benadrukt dat men niet zelfzuchtig moet zijn en niet te gehecht moet zijn aan materiële rijkdom, maar altijd klaar moet staan om anderen te helpen met de middelen die men heeft.

Voor goud en zilver bedraagt de zakaah 2,5% van het totale gewicht omgezet in geldwaarde. Jaarlijks moet men 2,5% van de totale waarde afdragen op de dag dat het Islamitisch jaar wordt afgesloten, vanaf het moment dat men het niveau van nisaab heeft bereikt. Het is vereist om oprecht te zijn in de intentie om zakaat te geven, hoewel het niet verplicht is om dit expliciet te vermelden. Oprechtheid in intentie is van essentieel belang, wat betekent dat men zakaah geeft met de intentie om aan een verplichting te voldoen en omwille van Allah.

Het verrichten van de bedevaart (hadj)

De Hadj een van de vijf pijlers van de Islam, is de bedevaartnaar Makkah, is een essentieel onderdeel van de Islam en heeft diepe wortels in de geschiedenis van het geloof. Het begon met de opdracht van God aan de profeet Abraham (Ibrahim) om de Kaaba te bouwen, het heilige Huis van God, samen met zijn zoon Ismaël, in de stad Makkah. Deze opdracht was bedoeld om de eenheid van God te benadrukken en zuiverheid te brengen in de aanbidding.

 

Door de eeuwen heen werden de rituelen van de Hadj echter veranderd en gecorrumpeerd door de toenemende afgoderij in de regio. De Kaaba, eens een symbool van puurheid en verering van God, werd besmet met afgodsbeelden en andere onzuiverheden. De pelgrims die naar Makkah kwamen, namen deel aan onzedelijke en immorele handelingen, waardoor de oorspronkelijke intentie van de Hadj verloren ging.

Toen, echter, werd de smeekbede van Abraham verhoord “Onze Heer! Onze Heer, zend tot hen een boodschapper uit hun midden, die hun Uw Verzen voordraagt en die hen onderwijst in het Boek en de Wijsheid en die hen heiligt. Voorwaar, U bent de Almachtige, de Alwijze.” (Koran 2:129) met de komst van de profeet Mohammed ibn ‘Abdullaah (vrede zij met hem), die de boodschap van het monotheïsme verspreidde en de waarheid herstelde. Onder zijn leiding werden de afgodsbeelden uit de Kaaba verwijderd en werden de rituelen van de Hadj hersteld volgens de oorspronkelijke voorschriften van God. “Tijdens de hadj mag er geen onzedelijkheid zijn, noch geruzie.” (Koran 2:197)

De profeet Mohammed (vrede zij met hem) maakte een einde aan de praktijk van naaktlopen rond de Kaaba en verbood alle vormen van onzedelijkheid en immoreel gedrag tijdens de Hadj. Hij herstelde de ware betekenis van de pelgrimstocht als een daad van vroomheid, toewijding en zuivering van de ziel. “Het is noch hun vlees noch hun bloed dat God bereikt, maar het is Taqwaa (vroomheid) van jullie dat Hem bereikt.” (Koran 22:37)

Nu, wanneer de gelovigen naar Makkah reizen voor de Hadj, doen ze dat in nederigheid en toewijding, met de intentie om God alleen te aanbidden. De pelgrims herinneren zich God bij elke stap van de rituelen en hun offers zijn puur en oprecht. “Noemt dus den naam van God over deze dieren, wanneer zij in lijnen worden opgesteld. En wanneer zij op hun zij liggen (na het slachten), eet er dan van en voedt de bedelaar die niet vraagt en de bedelaar die vraagt. (Koran 22:36)

Door de zuivering van de Hadj en het herstel van de ware betekenis ervan, heeft de profeet Mohammed (vrede zij met hem) een erfenis achtergelaten die tot op de dag van vandaag wordt geëerd door miljoenen moslims over de hele wereld die jaarlijks naar Makkah reizen om hun geloof te belijden en de Hadj uit te voeren. “De beloning voor een aanvaarde hadj is niets minder dan het paradijs.” (Saheeh Al-Bukhari)

De zuilen van geloof (Al Imaan)

  • de eenheid van God (tawhied)
  • de engelen
  • de geopenbaarde boeken (de Tawrat, de Zaboer, de Inddjil en de Koran)
  • de profeten en de boodschappers
  • de Wederopstanding en de Laatste Dag
  • de Voorbeschikking . Dit is onder te verdelen in vier punten:
    • Gods Kennis. God weet alles van tevoren en heeft dat voorbeschikt
    • Gods Wil om iets te laten gebeuren of te laten ontstaan. Dit zal ongetwijfeld ook gebeuren of ontstaan
    • Gods Schepping van alle levende en niet-levende objecten: alles in (en eventueel buiten) het universum is met de wil en schepping van God tot bestaan gekomen
    • Gods Toestemming voor al het goede en het kwade (vanuit menselijke perceptie) dat tot stand komt.

Touba - Copyright 2024.